اندیشه ی شهید مطهری ...

...the idea of ​​martyr Motahari
اندیشه ی شهید مطهری ...

اگر از طبیعت عروج نکنی و از دامن این مادر برنخیزی و بالا نیائی، درطبیعت می مانی.
یک موجود طبیعی می شوی
"ثمَّ ردَدناه اَسفَلَ السافلین"می شوی
و دیگر " الّاالذین امنوا و عَملوالصّالحات" نیستی، دراسفل سافلین می مانی.اگر انسان در
اسفل سافلین که طبیعت است محبوس بماند به این معنا که از حد طبیعت بالا نرود این
امر در دنیای دیگر جهنم اوست .
"فاُمُه هاویه "
مادرش همان جهنم است.

***الهی و ربی من لی غیرک.....***

نویسندگان

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۱۳ ب.ظ

حقیقت زهد 2 ــــــــــــــــ True piety 2

معنای زهد و ترک دنیا از نظر دین چیست؟


مقصود بکار بردن یک نوع اصول خاص درزندگی مبنی بر مقدم داشتن فضیلت و اخلاق بر مطامع مادی است.


مال و قدرت و زن و فرزند بد نیست ،علاقه و محبت به اینها بد است .


معنای اینکه دنیا را ترک کنید یعنی علاقه و محبت دنیا را ترک کنید.


مقصود از اینکه می گویند: علاقه ی دنیا و محبت دنیا مذموم است،آن علاقه و میل فطری نیست ،آن ممدوح است


در قران کریم این علاقه ها و محبت ها به عنوان آیت و نشانه ی حکمت خداوند ذکر شده :


وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً

إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ 


از آیات الهی این است که برای شما از جنس خود شما جفت آفرید تا با آن ها آرام بگیرید و شما را به یکدیگر مایل و 


علاقمند ساخت.بعلاوه خود انبیاء و اولیاء از این محبت ها بهره منده و سرشار بودند و این کمال آنها بود نه نقص آن ها.


خداوند در سوره ی آل عمران می فرمایند:


زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ

وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ 


دوست داشتن خواستنی ها از قبیل زنان و پسران و کیسه های پر از طلا و نقره و اسب های

نشان خورده و دام ها و کشتزارها برای مردم زینت داده شده است. این ها متاع زندگی دنیاست.

و خداست که نیک فرجامی نزد او است...


در این آیه چند چیز از اموری که مورد علاقه ی آدمی در دنیاست نام برده شده:زن و فرزند،پول های انباشته ی طلا و نقره


اسبهای عالی که مظهر جلال و حشمت اند،چهارپایان و کشت و زرع  و این آیه در مقام انتقاد و مذمت هم هست.دنیای


مذموم و مردود را ذکر می کند ؛چه چیز را مذمت می کند؟ خودِ این امور را؟ خود زن و فرزند و ثروت و اسب و زراعت را؟

 

نه ،علاقه و میل به این امور را.راضی و قانع بودن به اینها و غفلت کردن از ماوراءاینها را.


زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَات    این علایق در نظر اینها جلوه کرده و آنها را ربوده و از خود بی خود کرده ،به اینها دلخوش و 


سرگرم اندو درباره ی غیر این امور فکر نمی کنند ،خیال می کنند زندگی جز این چیزی نیست ،دوست داشتنی ای غیر


از اینها نیست ،حد فکر و سطح اینها این شده( ذلِکَ مَبلغَهُم  مِنَ العِلم)



پی نوشت: چند تا کتاب خوب هم راجع به حضرت زهرا "سلام الله علیها" رو اینجا ببینید:-)


در ادامه ی مطلب هم میتونید ترجمه ی انگلیسی متن رو ببینید....     التماس دعـــــــا

۱۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۳ ، ۱۳:۱۳
andishe اندیشه
شنبه, ۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۴۷ ب.ظ

ساده زیستی و پرهیز از تکلف.... Simple life and avoid simple

مقید شدن به زندگی متکلفانه ناشی از کوچکی روح و نداشتن شخصیت است .بعضی افراد

در خود احساس حقارت می کنند و بعد می خواهند این حقارت راجبران کنند و برای خود در نظر

دیگران شخصیتی اثبات کنند .این گونه افراد بیشتر خود را به تظاهر یک سلسله قیود وادار میکنند .

مردم عالِم که همان مقام علمی و شخصیت علمی آنها گواه راستین آن هاست احتیاجی نمیبینند

که تظاهر کنند.برعکس افرادی که از این جهت احساس عقب ماندگی کنند بیشتر به القاب و

عناوین و تظاهر اهمیت می دهند.

به طور کلی کار و فعالیت و مثبت بودن با تکلف و به خود بندی و اسیر عادات و رسوم شدن

سازگار نیست.هر یک از این تکلفات مقدار زیادی وقت تلف می کند ،فکر و خیال مصرف میکند ،

خستگی و ملالت می آورد .مردمی که می خواهند در حال حرکت و تلاش و فعالیت باشند و

به مقامات و ترقیات نائل شوند لازم است بار خود را از این تکلفات سبک تر کننند تا

بتوانند سریعتر پیش بروند...

حضرت صادق"علیه السلام" خواست به حمام برود،حمامی اجازه خواست که حمام

را برای امام خلوت کند و در وقتی که امام هست کسی دیگر را راه ندهند،امام اجازه نداد

و فرمودند: "مومن سبک بار تر و بی تکلف تر از این هاست".

در حدیث است که : بدترین دوستان آن کس است که آدمی مجبور است در معاشرت

با او خود را به زحمت و تکلف اندازد.

۱۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ فروردين ۹۳ ، ۱۳:۴۷
andishe اندیشه