منطق دوم
منطق دوم ،درست عکس منطق قبلی است
و آن اینکه ،شناخت خدا هدف اصلی است ،عبادت خدا هدف اصلی است و عدالت ،هدف ثانوی است .
برای اینکه بشر در این دنیا بتواند به معنویت فایز و واصل شود،باید در دنیا زندگی کند و زندگی بشر جز در
پرتو اجتماع امکان پذیر نیست و زندگی اجتماعی جز در پرتو عدالت استقرار پیدا نمی کند .
پس قانون و عدالت، همه مقدمه ی این است که انسان بتواند در این دنیا ، باخیال راحت خدا را عبادت کند .
اگر این نباشد ،عدالت هم هیچ ارزشی ندارد .
بنابراین مسائل اجتماعی که امروز برای آنها اینقدر اهمیت قائل هستیم و آنها را در زمینه ی عدالت طرح می کنیم
هدف انبیاء"علیه السلام" هستند ،ولی نه هدف اولی ؛ بلکه هدف ثانوی ، یعنی مقدمه اند برای هدف دیگر ...